Andreas Larsson, Cadierbaren, cocktail, Digéstif, Grand Hôtel, Lambic

Is this seat taken? Thursday-drinks at Cadier?

Oändligt många är de filmscener då man ser huvudrollsinnehavaren (alltid okladerligt klädd) intaga en cocktail i en tidlös och cool miljö. Vem minns inte Humphrey Bogart i vit smokingjacka i Casablanca?

Kvällen inleddes med cocktail-häng på CADIERBAREN på Grand Hôtel i Stockholm. Jag har en förkärlek till vackra och dekadenta cocktailbarer. Ingen miljö kännS så internationell som i en cocktailbar. En riktig hotellbar bjuder på en väldigt speciell atmosfär var den än i världen är belägen. Det är en plats för möten, hemlängtan, ensamhet, tvåsamhet, reslust och nyfikenhet. Särskilt tydligt är detta när baren är belägen i anslutning till hotellets lobby där det alltid är liv och rörelse. Givetvis är baren på Grand Hôtel, Cadierbaren, en riktig hotellbar som ger sina gäster precis rätt stämning och intryck.

I denna bar utspelades följande scen; Jag anländer på seneftermiddagen för att vänta in en kollega som jobbar på Grand Hôtel. Jag är en smula tidig. Tja varför inte ta en drink i Cadierbaren medan jag väntar? Ja varför inte? Denna eftermiddag är baren full (på denna tiden var baren den lilladel som numer enbart är ett förrum till cadierbaren, gamla Franska Matsalen (den har ni väl inte glömt?). Enda ledig platsern aär två barstolar till höger vid bardisken. Jag tycker om barhäng men inte på ett lyxuöst etablissemang som Cadierbaren,. Där vill man severas vid bordet. Men denna valmöjlighet fanns inte. Jag slår mig ner. Jag hinner knappt öppna cocktailmenyn innan jag hör en raspig och mkt välbekant röst som väser i mitt vänsta öra; ‘Is this seat taken? Is it?’ Jag vänder sakta, nästa obemärkt på huvudet och finner mig själv stirrandes rakt in i ett par smala springor och långt därinne ett par mycket bekanta stålgrå ögon. Ansiktet tillhör Clint Eastwood. Jag mumlar något ohörbart. Han slår sig ner. Tittar på mig och frågar om jag tycker om single malt whiskey. Han berättar att han gärna dricker Highland Park 12 årig med ett glas stilla vatten ‘on the side’. Jag är en idiot om jag inte tackar JA!  Jag får veta efter några sippar att han är i stan för att marknadsför sin nya film ‘Pale Rider’. Varje gång jag kommer till Cadierbaren letar jag efter hihgland Park 12årig, tänker, småleende tillbaka på denna udda och lite roliga episod.

Digerera    [-gere´- el. -jere´-] v. -de

smälta mat, behandla med varm vätska för utdragning av ett ämne o.d.

Digéstif, men inte ’avec’
Avec är franska för ’med’. Det är också ett typiskt svenskt uttryck för kaffe med ett litet glas sprit efter en måltid. Kanske var det hovets välvillighet att tillgodose den förste Bernadottens önskemål att servera ’un petit verre avec le café’ som legat till grunden för begreppet. I Italien säger man digestivo, i Frankrike digéstif. Båda betyder matsmältare. Den franske kungen Louis XIV lär ha haft magbesvär som kurerades med söt örtlikör efter maten. Idag rymmer begreppet digéstif även annan sprit såsom cognac, calvados, eau-de-vie, fine, marc, armagnac, grappa och rom.

Några andra favoritbarer?

K BAR – Köpenhamn. Vänninan Kirsten har skapat en fantastisk oas strax bakom Christiansborg i Köpenhamn på Ved Stranden 20. Seriös champagnelista!

10 ARTS LOUNGE på Ritz Carlton – Philadelphia.  Jag och världsmästaren Andreas Larsson tillbringade några dagar i Philly som domare i den första upplagan av vintävligen ‘Star wine competition’. Efter vårt förvärv styrde vi mot Ritz Carlton för en gentlemannmässig eftermiddag med ‘martinis’…

BAREN PÅ d’AGLETERRE – Köpenhamn. Diskret, old-school-bar för diskret och lågmält sippa på klassiska cocktails. Här slinker det gärn aner en ‘Salty dog’.

CHAMPAGNERIA – Oslo. Konceptsprecentations överflödig…

LOUI – THE LOUNGE BAR at CONRAD – Bruxelles. vackert tidlös lounge med diskret och mycket bra service.

GASPANIC – Tokyo. Här hängde jag en hel del i slutet av 80-talet då jag bodde i Tokyo.

BELGA QUEEN – Bruxelles. Antoine Pinto har skapat en fantastisk restaurang i ett gamalt bankvalv. restaurangen baseras på belgiska råvaror av hög nivå. I cocktailbaren har man utsitk över skaldjursbaren (suck, vad vacker den är…). När sätter sig ner i den sköna fotöljerna är de svårt att lämna stället. Här serverar man alltid färsk opastöriserad Lambic på fat. Är man född i belgien älskar man denna udda öltyp!

Carltonägda THE DOMINICAN  -Bruxelles. När man sippar på sin Bellini i The Grand Lounge (byggt under de gamla klostergångarna) med utsikt över The Court Yard stannar tid och rum.

Här finner du en sajt med det oslagbara namnet – World’s best bars. Coola namn på Cocktailbarer? Vad sägs om följande; Yo Mama’s (New Orleans), Dr Jekyll & Mr Hyde Bar (Lima, Peru), La Marocain (Marrakesh, Marroco), Lost Society (London, GB), Employees Only (NY, USA), Milk and Honey (New York, USA), Painkiller (New York, USA), Black Pearl (Melbourne, AUS)?!

Standard

2 thoughts on “Is this seat taken? Thursday-drinks at Cadier?

  1. Jerker skriver:

    Har du bevistat Bourbon & Branch i San Francisco? Bättre drinkar finns nog inte att få. Antagligen därför de kör en klassisk speak-easy stil med lösenord vid dörren (fås vid bordsbokningen) vilket medför att ingen gäst hamnar där av ren slump. Bara för de invigda…

  2. Björnstierne Antonson skriver:

    NÄ, sjukt sugen på en kombinerad vin och matresa till California.
    Jag älskar uttrycket speak-easy förövrigt….

Kommentera

