Barolo, Gambero Rosso, La Morra, Nebbiolo, Piemonte, sportdryck, Winefinder, WineFinders vinbutik

sportdryck: em-kval San Marino-Sverige

Ni som har koll på undertecknad att jag är en riktig forbollsnörd. Jag ser emellanåt ohälsosamt mycket på fotboll. Jag försöker understundom påverka mina fotbollskompisar att skippa maltdrycken och flytta över fokus ‘for the finer things in life’; mao vinet. Jag försöker koppla ihop intertnationella matcher med vad man skall dricka. Läs mitt tidigare inlägg om vad man dricker till stora idrottsliga evenemang.

Tillbaks till kvällen; snabbt från frotbollsträningen på Kanalplan förbi mataffären; färska gnocchi, ugnsbakade tomater, tryffelsalami, färskt skördad salvia och oregano. 10 minuter senare är vinet dekanterat och en kanonad av yppiga tiner strålar mot mig…

I GLASET? Eftersom jag int efick tag på vare sig ett vin från Sverige eller San Marino så kändes det naturligt att välja et vin från norra Italien. 2009 ‘NEBBIOLO LANGHE’ från Reverdito. PRODUCENTEN 1999 tog den unge Michele Reverdito över denna vingård, och året efter stod den hypermoderna källaren klar. Detta är ett familjeföretag där det mest görs för hand. Michele gör det mesta men har god hjälp från sin syster Sabina samt mor och far Maria och Silvano. Totalt har de 20 ha i och runt Barolo. Ansedda Gambero Rosso skriver: ‘Det är inget som stoppar Reverdito i hans stävan att utveckla sina viner och sin gård. Reverditos viner bjuder på karaktär och djup till rimliga pengar.’

TASTINGNOTE  ‘Färgen är intensivt mörkröd, nästan svart. Doften är markerat fruktig med svarta vinbär som dominerande nyans. Smaken är imponerande fruktig och extraktrik med härlig struktur och fina tanniner. Ett elegant vin med lager på lager av koncentrerat fruktiga aromer som björnbär, viol och rostat kaffe.  Kraftfullheten hos detta vin finns med långt in i den uthålliga eftersmaken. Fylligt med frisk frukt och härliga violtoner. Lång delikat avslutning.’  Skynd att fynda! 127 sek i WineFinders Vinbutik. 

En annan dag med lite mer tid hade jag nog valt att tillaga en dilammbog piemontese, len tryffelpotatispuré, hyvlad vit albatryffel och fritterad oxmärg. Men det får bli en söndag då man får tid för ett långkok…

NEBBIOLO Första gången jag blev tagen av en Nebbiolo var under ett hockey-VM. Min gode vän den-internationellt-erkände-mäster-sommelieren-med-fäbläss-för-klassiska-stora-viner ringde upp mig under eftermiddagen innan den stora finalen och frågade om vi skulle stå på huvudet ned i noshörningsburen. Då denna gastronomins gentleman inte är någon stor beundrare av idrottsliga aktiviteter (han hävdar fortfarande med bestämdhet att en gentleman enbart ägnar sig åt sportfiske, rodd och fågelskådning) försökte jag att slingra mig. Denne replikerade: ”att dricka Nebbiolo är ju att hänge sig åt åtminstone sportdryck”. Det är svårt att inte gilla en tuff Nebbiolo, men samtidigt är det skönt med frukt så generös och aromatisk att den charmar brallorna av en! Den här flaskan var en smula före i utvecklingen och hade öppnat sig som en blomma!

Standard

Kommentera

