Art Nouveau, Belle Epoque, blanc de blancs, champagne, champagne på glas, champagneälskare, chardonnay, fine wine, Livets Goda, Okategoriserade, Pierrier-Jouët, Pol Roger, Richard Juhlin, roséchampagne, Sir Winston Churchill, sommelier, Verzenay

in the footsteps of legends – part2- dinner at Maison Belle Epoque

Efter en magisk lunch uppe i väderkvanen, Moulin de Verzenay styr Fred bussen mot Epernay. Sir Winston Churchill benämnde 1 rue Henri Lelarge (Pol Rogers huvudkontor) ‘the most drinkable asdress in the world’. Jag lägger gärna till Moulin de Verzenay!

Chef de Caves Hervé Deschamps tog emot oss på 26 Avenue de Champagne – Maison Belle Epoque. Jag har haft möjligheten vid ett flertal tillfällen att bo på denna dröm i Art Nouveau; Maison Belle Epoque. Som egentligen är ett Jugendmuséum snarare än ett hotell. Ett ytterst exklusivt hus enbart reserverat för Perrier-Jouëts VIP-gäster. Familjen Perrier-Jouëts bostad har blivit ett tempel av Art Nouveau som har blivit levandegjort för att välkomna gäster på den prestigefyllda adressen, 26 Avenue de Champagne i Epernay. Här huserar flera av de stora husen med sina imponerande byggnader och slott; Moët & Chandon (Château Trianon), Pol Roger, Perrier-Jouët samt Mercier. Tillbaks till Maison Belle Epoque; man har sedan 1980-talet tagit emot sina gäster i det gamla pensionatet som förvärvades under 1800-talets slut. Byggnaden är en hyllning till Emile Gallé, som 1902 målade, den numer världskända glasflaskan som pryds med anemonarabesker. Flaskan återutgavs 1969 för att hedra cuvéen Belle Epoque som lanserades.

Från utsidan har byggnaden behållit sin luftiga och för regionen typiska herrgårdsstil. Inuti har man förvandlat det till ett museum och hus med en av de största privata samlingarna av Art Nouveau i världen. Tvåhundratjugo verk de mest intressanta av de stora namnen från epoken finns representerade – Gallé, naturligtvis, men också Majorelle, Lalique, Guimard, Mucha (han med damerna drapperade i togas).  – Genom tålmodigt arbete och samlande har två stilexperter på femton år lyckats komponera en mycket homogen samling av yttersta världsklass.

I lobbyn hänger stora litografier av Maurice Simon, utformade glasdörrar med polerad mahogny av Hector Guimard. De rundade linjerna och blommornas maskrosverk, typisk för Art Nouveau, fullkomligen invaderar alla delar av lobbyn. I den lilla salongen till höger, där tiden verkar stå stilla, finner man Emile Gallés berömda trollsländor i valnöt. På manteln till den stora spisen står den majestätiska skulpturen ’Den eviga våren’ av Auguste Rodin. I vardagsrummet finner man bekväma stolar av Louis Majorelle i förgyllt trä med ormbunkemönster som inväntar besökarna. Rummet är en bra plats att beundra mahognyarbeten av Gauthier-Poinsignon och en vacker samling glas av Lalique och Daum.

Filosofin bakom Art Nouveau var att lysa upp tillvaron genom konsten i vardagen. På Perrier-Jouet vill man därför ge besökaren en oas med alla dessa vackra ting. Gäster kan inta lunch i en liten matsal dekorerad med en samling paneler i präglat läder från Cordova, som gjorts av Rozier. Stolar och bord är återigen signerade av Majorelle, och bordsduken är broderad med den berömda Gallé-anemonen. Utformat för att inkvartera champagnehusets gäster erbjuder byggnaden fem rum. Boendet på Maison Belle Epoque förutsätter att man är ett par eller riktigt goda vänner då sängarna inte är av det snitt som den moderna nutidspersonen kanske är van vid. Alkoven har anmärkningsvärda sängar i valnöt av Hector Guimard. Ett för honom ovanligt arbete, då han är mest känd för sina gröna kandelabrar och ingångar till tunnelbanan i Paris. En av sängarna kostade $100,000 us-dollar då den köptes. Sängen är anmärkningsvärd med sina skulpturer av rosor och tulpaninläggningar i koppar. Mitt senaste rum hade en fantastisk tapet ritad av Majorelle dekorerad med blåregn och fjärilar.

Ingen ägare av huset Perrier-Jouët har någonsin haft en tanke på att stänga huset, trots sin respektabla driftsbudget (hävdar de själva). För att kunna ta emot sina VIP-gäster (en hemlig siffra, men det ryktas om ca 2 500 per år) som passerar varje år behövs en kock, en betjänt (den sävlige och diskrete Monsieur Dubois), en hushållerska och två guider som arbetar heltid. Huset är inte öppet för allmänheten, utom vid mycket sällsynta tillfällen. Man har vid flertalet tillfällen fått förfrågningar om att vara med i filminspelningar, men det har man aldrig nappat på. Man tycker att det räcker med att gästerna tar sina egna foton vid sina besök. Tanken är att bevara lugnet för gästerna så att de kan insupa atmosfären, det kusliga lugnet. Bland de lyckligt få som har fått stanna en natt eller två är vinjournalister, sommelierer, kändisar, målare, skulptörer eller författare. Förutom sina privilegierade kunder så har även berömdheter som skådespelerskorna Renata Litvinova, Victoria Abril, Gong Li, Sophie Marceau och sångerskan Marianne Faithfull alla fått möjligheten att bo här.

TASTING

GLAS1 – ‘GRAND BRUT’ 35/40/25 RJP 83(87) Richard Juhlin ‘Mycket mer Chardonnayarom än vad druvsammansättningen visar. Alltid en fruktig välbalanserad standardchampagne i den lättare stilen. Citrusaromerna övergår till nötighet med åldern. Mycket bra på senare tid.’

GLAS2 – ‘BELLE EPOQUE’ 2004 disg. ’95 dos 7gr/l 46/4/50 RJP 89(93) Richard Juhlin ‘En väldigt charmig ung champagne. Finns en massa smäktande solig drickglädje direkt med vaniljartad silkig mjukhet och okomplicerad njutning. Vaniljdrömmarna styr för tillfället även om tiden kommer att ge djup och seriositet.’

GLAS3 – ‘BELLE EPOQUE BLANC de BLANCS’ 2002 7gr/l 0/0/100 RJP 88(95) Richard Juhlin ‘Här finns en vacker oljig koncentration, men också en svårgripbar annorlunda stil som inte alla gillar i nuläget. Köttiga toner blandas med petroleum, citrus och marräng. Lägg ned ett par år och njut av den kommande harmonin.’

GLAS4 – ‘BLASON DE FRANCE ROSÉ’ 15% stilla rött 47/27/26 RJP 87(87) Richard Juhlin ‘Ung och finstämd doft av gröna äpplen. Ett betydligt mindre vin än Belle Epoque Rosé, men även här märks inslag av apelsin. Vinet smakar som bäst vid tio års ålder då sötman är helt integrerad med frukten och de läderartade tonerna ännu inte tagit överhanden. Mer som husets nonvintagerosé idag.’

GLAS5 – ‘BELLE EPOQUE ROSÉ’ 2004 10% stilla rött 50/5/45 RJP 85(89)  Richard Juhlin ‘Mycket ren och outvecklad ännu. Spröd och skygg skönhet.’

APÉRITIF Efter provningen gick vi ut i den tidstypiska och vackra trädgården, luften var krispigt klar, svalorna sjöng, 7 flaskor ‘BELLE EPOQUE BLANC de BLANCS’ 2002 tömdes som apéritif i vad som kändes som sommarens sista energigvande strålar.

ENTRÉ – FILET DE CAILLE RÔTIÉ DANS UNE JARDIN EXTRAORDINAIRE

I GLASET? ‘BELLE EPOQUE’ 1998 RJP 92(94) Richard Juhlin ‘Jag har svårt att tänka mig en flaska Belle Epoque som inte passerar 90-sträcket eller som hänför i en mogen fas längre fram i livet. Ändå är jag lite tveksam här. För trots att detta är ett gott vin är det alldeles för snålt och enkelt i nuläget. Här finns en jordighet och lite grov ton som påminner om Pommery Brut Royal. I slutet av flaskan kan man ana limefrukten, vaniljlagret och den blommiga finessen, men usch vad man får leta. Kan hända får jag äta upp min kritik och med rädsla för detta ska 90 poäng närmast ses som en gardering. Nej då vinet är redan mycket skönare och spränger 90-vallen i början på 2007 och fort går det just nu!’

LA PIÈCE DE LA RESISTANCE – MEDAILLON DE LOTTE ENTRELARDÉE SAUCE SAFFRANÉE

I GLASET? ‘BELLE EPOQUE’ 1996 RJP 92(95) Richard Juhlin ‘Låt mig först säga att det är riktigt svårt att bedöma det här vinets potential. Jag skulle antagligen inte alls kunnat förutse vilken karaktär champagnen skulle komma att utveckla om jag inte haft förmånen att skärskåda tidigare årgångar av Belle Epoque så ingående. 96:an är på intet sätt ocharmig att dricka redan nu, vilket kommer att leda till att vinet konsumeras alldeles för tidigt. Syran är explosiv fast samtidigt inbäddad i ett ejderdunsbolster av mogen och oljig Chardonnay. Strukturen är exemplarisk och doften är oförlöst och buskablyg än så länge. Med tiden kommer vaniljtonen att förstärkas och samspela med andra söta toner tillsammans med den vackert blommiga smaken.’

DESSERT – FIGUE RÔTIE & SORBET FRAMBOISES

I GLASET? ‘BELLE EPOQUE ROSÉ’ 1997 MAGNUM  RJP 93(93) Richard Juhlin ‘Belle Epoque Rosé tillhör de absolut främsta rosé-champagnerna. Vinet har en personlig stil och 79:an är inget undantag. Lika delikat och förförisk som den ser ut. Strålande elegans, lätt smörig kolaton och klassisk mjuk mogen Pinotavslutning.’

Obs! i nästa nummer av Livets Goda kommer en stor artikel att publicera ssom jag skrivit om Belle Epoque, Hervé Deschamp, Maison Belle Epoque och stilepoken … i handeln 25 oktober.

Standard

One thought on “in the footsteps of legends – part2- dinner at Maison Belle Epoque

  1. Pingback: in the footsteps of legends – part3 – Krug « winefinder – the fine wine blog

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s