Francis Vincent Zappa, Okategoriserade

rooten food & lousy coffee …

Satt för ett tag sedan och rotade in min cd-samling (jodå, en sån existerar fortfarande,) trots att iTunes och Spotify gjort sitt digitala intrång i vår musikaliska värld. Fastnade för min gamla’husgud’ från skoltiden, Francis Vincent Zappa (hans riktiga namn). Blev såpass nördig i mitt intresse av hans musik att jag vid tre tillfällen under tidigt åttiotal köade i flera dygn (sovsäck och mkt kaffe) utanför Svala Söderlund på Kungsgatesidan av Konserthuset i Sthlm för att komma över bra biljetter. Under 1982års besök på Hovet (You Are What You Is-touren) fick jag biljetter bredvid hans dotter Moon Unit (jag var så star-struck att det säkert tog ett par tre låtar innan jag kunde fokusera på konserten…)

Har alltid varit fascinerad av vintage-uttrycket i gamla musikfilmer. Gissa om jag studsade till av glädje då jag fann klädfirman Lost Property som gör ‘remakes’ av gamla klassisk t -shirts som man sett på en och annan rockstjärna genom åren. Själv beställde jag Joe Cockers klassiker ‘rotten food & lousy coffee’ och Frank Zappas ‘Rental’ från mitt födelseår 1968. T-shirten sågs i och med att han och Mother’s of Invention släppte sin episka dubbel-Lp (världens första dubbel-Lp) Freak Out!

Tja, vad skall man säga … good Friday!

Standard

Kommentera

