Château d'Yquem 1831, Count de Lur Saluces, Livets Goda, Okategoriserade, Sauternes, Yquem

1831 d’Yquem

Fyra siffror som bildar logisk innebörd. I detta fall ett årtal. Hur skall man förhålla sig till tid eller ett årtal? Ofta kanske man tänker tillbaka, vad gjorde jag då? Minns jag vad jag gjorde? Vad jag tänkte? Var bodde jag? I Sverige har de flesta av oss ett sådant förhållande till datumet 28 februari 1986. Dagen då statsminister Olof Palme sköts till döds i korsningen SveavägenTunnelgatan i centrala Stockholm.

Vad hände 1831? Ludvig Filip I av Frankrike grundar Främlingslegionen. Leopold I blir kung av Belgien. Sveriges första saluhall anläggs i Karlskrona. Xianfeng, den sjunde Qing-kejsaren av Kina föddes. Fredrik III, tysk kejsare och kung av Preussen föddes. Den tyske filosofen Friedrich Hegel dör. Eller som min vän Eric von Schnabel utryckte det: ‘kanske Charles Darwin fick tag i en sådan för att fira att han tagit examen samma år.’ 

Varför denna utläggning om någonting som hände för 181 år sedan? Igår deltog jag i en av 2012 års mest spektakulära provningar. För ovanlighetens skull i Sverige! Johan Tidelius har i åratal försökt få ihop en komplett samling Salon från 1956 och framåt för att få till den sannolikt mest omfattande Salonprovning som någonsin genomförts i världen. Det har varit omöjligt att hitta vissa årgångar (1961 och 1966) trots letande överallt i Europa och USA men nu var äntligen alla årgångar säkrade. Jag kommer att skriva en artikel om denna unika provning som kommer att publiceras i Livets Goda nr63 som finns ute i handeln i början av juni.

Efter denna mastodontprovning var det dags för middag på Operakällaren. Inledningsvinet hade tagits med av den kanadensiska vinsamlaren Michael Barnsteijn. Vinet hade köpts in hos The Rare Wine Company i Kalifornien för ett par år sedan. I samma veva köptes 1811, 1821 samt 1831.

Vinet serverades i början av menyn vilket jag tycker var helt korrekt än att vänta till slutet. Jag tillsammans med några sommelierkollegor runt om i världen anser högoktanig Sauternes inte skall serveras till dessert. De är för stora för att trasas sönder av sötma och och andra banala frivoliteter i slutet av en meny. Nä, detta var ett vin som förtjänade full fokus! de söta och gyllene dropparna från Sauternes som för vilka det berömda Château d’Yquem står som förebild. Då förutsättningarna är de rätta och ädelrötan sätter in kommer vi att välsignas med ett lustfyllt, sött och förföriskt gott vin att njuta på klassiskt maner till foie gras. Chef Stefano Catenacci valde att servera Ankleverterrin gjord lever från frigående ankor med brioche, bittersallad och flamberade päron. Så subtilt, så vackert men framför allt så gott!

TASTINGNOTE ‘Öppnad och dekanterad 10 minuter innan den serverades. Den yttre visuella undersökningen av flaskan gav vad som kan förväntas av en gammalflaska som legat i en källare i 181 år. Man var dock orolig då det fanns en liten mörkbrun kristalliserad droppe på utsidan av den av tidens rand slita blytoppen. Mörk, fullt mogen gyllene färg. Ett helt öppet vin med ren och rik doft med drag av honung, hjortron, aprikoser och kanderade persikor. Ett riktig charmör. Fyllig, krämig och komplex med enorm längd och djup. Ett otroligt fascinerade vin! Kan man poängbedöma ett sådant här vin? Klart som tusan att det är en 100poängare! Stort vinögonblick. jag blir enormt ödmjuk inför vinet och tidsperspektivet. Tankarna bara far omkring åt alla håll, men vinet tar mig tillbaka hit och nu! Jag sparade några små sippar som visade dock upp sin bästa sida efter två timmar i glaset. PRIS? Gentlemen bör inte tala om priset på de viner som serveras men kunde inte undgå att fråga efter prislappen … galna och smått absurda 600 000 sek! Mao ord landade mitt glas på ca 50 000 sek. Jag tackar Count de Lur Saluces och min generöse nyfunne vän Michael Barnsteijn för detta storartade vin!’

Standard

One thought on “1831 d’Yquem

  1. Måste ha varit en fascinerande upplevelse, både denna Yquem och provningen som helhet! Flaskan och blyfolien ser tidstypiska ut, men etikettens utformning och skick antyder väl att etiketten är av betydligt yngre datum än 1830-talet, utan att ha Yquems 1900-talsdesign? Eller är det fotot som lurar mig? Nåja, gott verkar ju vinet i alla fall ha varit.🙂

Kommentera

