Angelo Gaja, Barbaresco, Barbera, Gaia Gaja, Gaja, Laetizia Riedel, Nebbiolo, Okategoriserade, Piemonte, Riedel, Toscana, Wine Spectator

Glasprovning med Laetizia Riedel & Gaia Gaja …

Jag åkte ut till årets VinordicÄlvsjömässan. jag måste säga att det bestående intrycket var bedrövligt. Hälften av utställarna kände man knappt till sedan tidigare. Glest mellan montrarna. De stora ‘drakarna’ saknades. De mellanstora kvalitetsdrivna importörerna saknades likaväl. Men det är klart med alla konsumentmässor, Horeca-mässor, temadagar och egna arrangemang så blir det enorma kostnader för importörerna.

Well, nu var jag inte ute på mässan för  att finna nya produkter till Richard Juhlin champagne Club utan jag var ute av en helt annan anledning. Gaia Gaja, dotter till den berömde vinmakaren Angelo Gaja och Laetizia Riedel, dotter till den lika välkände Georg Riedel från Riedelglas kom till Stockholm för att för första gången tillsammans hålla en spännande vin- och Riedelglasprovning. Jag har varit med om många glasprovningar genom åren. Jag fick uppdraget av Vinunic för tiotalet år sedan att hjälpa dem att sprida budskapet som Riedel byggt hela sin tillverkning på: ‘Grape specific wine glasses’. Jag reste runt och demade glasen för inköpare på de största butikskedjorna för glas & porslin runt om i landet.

Syftet med provningen, förutom att fortsätta visa upp hur olika vinglas förstärker eller balanserar olika karaktärsdrag hos respektive vin, var att lansera den nya Vitis-serien.

GAJA Producenten Angelo Gaja är superstjärnan på den italienska vinhimlen. Han är mannen bakom det första vin från Piemonte som fått maximala 100 poäng i tidskriften Wine Spectator – en dynamisk utvecklare som aldrig slår sig till ro trots alla framgångar. Han utvecklar nya viner, prövar nya druvblandningar och köper företag och vingårdsmark i såväl Piemonte som Toscana. Efterfrågan på hans viner har pressat priserna i höjden. Man kan dock prova hans vinstil för rimlig penning om man väljer hans sangiovesevin Promis eller Sito Moresco, som görs på Nebbiolo- och Barbera-druvor. Framställning Druvorna till detta vin kommer från 14 olika vingårdar i kommunerna Barbaresco och Treiso. Skördeuttag: 35 hl/ha. Vinet har jäst  med skalkontakt i ståltank under tre veckor. Vinet har mognat 12 månader på barrique, därefter 12 månader i stora, traditionella ”botti”.

RIEDEL man är idag en av världens ledande glastillverkare. 2004 gick man ihop med Spiegelau och Nachtmann. Man har idag 5 fabriker, där den i Kuffstein är den viktigaste med 15 00 anställda och man producerar årligen 2,5 miljoner glas. Laetizia och Maximilian Riedel är 11 generationen som driver familjeföretaget.

För att inte gå in för långt i diskussionen om hur ett vinglas bör vara utformat följer nedan en text som jag hoppas reder ut en del av begreppen.

GENERELLA REGLER FÖR GLASETS UTFORMNING Ett bra glas bör vara utformat så att det förstärker och framhäver vinets harmoni, inte dess defekter eller orenheter. Den österrikiske glastillverkaren Riedel har alltid hävdat att glaset skall vara ett instrument för att föra samman de olika beståndsdelarna i vinets personlighet:

utseendet, doften och smaken

För att fullständigt kunna uppskatta de olika druvorna och dess subtila karaktärsdragi det individuella vinet, är det viktigt att glasets form är så pass finstämt att det ges utrymme för detta. Glasets form ansvarar för att kvaliteten och intensiteten hos vinets bouquet skall kunna tillgodogöras på ett optimalt sätt. Glöm inte att ca 65 procent av upplevelsen av ett vin kan länkas till aromer och doft. Den första initiala kontakten som man har med vinet beror mycket på just glasets form och volym. Glasets diameter vid kanten, materialets tjocklek och dess finish (här avses vilken typ av tillverkningsmetod som använts), om glasets är skuret, gjutet, pressat eller handblåst, allt detta kommer att påverka upplevelsen av vinet.

När man för glaset till sina läppar är det en signal till smaklökarna att vakna till. Vinets flöde in i munnen kommer att träffa på olika smakcentra som finns på tungan och i munhålan. Detta kommer i sin tur att leda till stimulans av olika smakbilder. När tungan väl har fått kontakt med vinet kommer den att sända ut tre dominanta signaler till nervsystemet:

temperatur, textur och olika smakförnimmelser

GLASETS VOLYM Glasets storlek är viktigt ur den synvinkeln att det kommer att påverka aromernas kvalitet och intensitet. Här gäller det att man har valt ut ett glas med tillräckligt andningsutrymme för vinet så att vinets personlighet tillgodoses på bästa möjliga sätt. Röda viner kräver generellt större glas av denna enkla anledning. Vita viner medelstora av samma anledning. Destillat kräver mindre glaskroppar för att förstärka destillatets fruktiga karaktärer och inte alkoholen, som är en dominant faktor.

SERVERINGSKVANTITET Glaset bör aldrig fyllas för mycket. Det finns inget som är så irriterande då man måste balansera glaset för att överhuvudtaget orka lyfta det till sin mun, för att upptäcka att det är hart när omöjligt att rotera det för att en hygglig provning skall vara möjlig. Här rekommenderas vid vinprovning att de röda vinerna serveras i kvantitet om cirka tre centiliter, för vita räcker det med cirka tre centiliter och för destillaten cirka en centiliter. Att dricka vin är något helt annat, då rekommenderar jag att inte hälla upp mer än en tredjedel av glaset.

INNEHÅLLET BESTÄMMER FORMEN När man talar om att utveckla formgivandet av ett glas så är detta ingalunda något som enbart tar sin plats på ritbordet. Mycket av arbetet går snarare ut på att samla en grupp användare, i det här fallet erfarna vinprovare, och testa olika modeller. Den här typen av utveckling kan man kalla ’trial and error’. En individs intresse för ett specifikt vin är styrt av färg, bouquet/arom och smak. Men allt för ofta är inte glasets utformning tillräckligt för att kunna förmedla vinets budskap till användaren. När man sysselsatt sig med utformning av glas har man funnit vissa rent vetenskapliga förklaringar till varför just glasets form påverkar bouquet och smak så påtagligt, när det gäller alkoholhaltiga drycker. En första och relativt enkel upptäckt görs om man enbart njuter av ett vin. Serveras samma vin i olika utformade glas så kommer dessa att inte bara dofta utan också smaka olika. Denna skillnad kan vara så pass stor att till och med riktigt erfarna provare kommer att tvivla på sin egen kapacitet. Nyckelfaktorn som kommer att bestämma relationen mellan frukt, friskhet, tanniner och alkoholnivån är druvsorten. Riedel upptäckte tidigt att om man förändrade formen och storleken på kupan så förbättrades möjligheten till att bedöma och njuta av vinet. Här börjar man skönja förklaringen till den komplexa roll som storlek och form kommer att spela då man försöker att tyda det budskap som druvan sänder ut genom det färdiga vinet.

V1 – 2009 ‘ALTENI di BRASSICA’ 495 sek Ren Sauvignon Blanc. Alteni betyder ‘clos’, muromgärdad vingård. och Brassica är den blomtyp som växer i denna vingård. Detta vin är något jag gärna dricker till en rödingtartar med örtflan, rädisa, pepparrot samt äpplevinaigrette. TASTINGNOTE ‘Ungdomlig, elegant, nyanserad doft med inslag av citrus, honung och mineral. Torr, mycket frisk, krispig, krämig, nyanserad smak med inslag av lime, grape och honung.’ Vinet serverades i glaset Vitis Riesling/Sauvignon Blanc.

V2 – 2008 ‘GAIA & REI’ 995 sek Druvorna kommer från Chardonnay-vingård som Angelo Gaja planterade redan 1979. Namnet är en hyllning till sin nyfödda dotter Gaia och sin mor Rei. Detta vin är något jag gärna dricker till ugnsbakad marulk, knaperstekt kalvbräss, svartrötter, syrlig vitvinssås. TASTINGNOTE ‘Torr, nyanserad, mycket frisk, fruktig smak med rostad fatkaraktär, fet och oljig i konsistensen. Inslag av ananas, valnötter, smör och citrus. ‘  Vinet serverades i glaset Vitis Montrachet.

V1 – 2009 ‘MAGARI’ 349 sek Angelo Gaja leker gärna med ord när han döper sina viner. När man kom till Toscana ville man trots sin status hålla en låg profil i en ny region. Vinet betyder ordagrant ‘I wish’ eller ‘you bet’ … Man gör tre viner på egendomen Ca’Marcanda i Bolgheri. Druvorna kommer från Gajas egna vingårdar runt vineriet i Bolgheri, där de första stockarna planterades 1997. Lagring 12 månader på nya och lite använda barriquer. Vilar sex månader på butelj. Detta vin är något jag gärna dricker till COSTOLETTE DI AGNELLO ALLA CALABRESE (Lammkotlettrad med sky samt ragu på puylinser och lamm-salsiccia med grillad polenta, vitlök och rosmarin). TASTINGNOTE ‘Medelhög intensitet med rödbrun färgnyans. Medelstor doft med karaktär av mognakörsbär, nypon, örter och fat. Fyllig med bra syra, kraftiga tanniner och karaktär av kärnor, mogen frukt, tobak, läder och fat.’ Vinet serverades i glaset Vitis Cabernet/Merlot.

V1 – 2008 ‘BARBARESCO’ 1 095 sek Druvorna till detta vin kommer från 14 olika vingårdar i kommunerna Barbaresco och Treiso.  Varje vingård fermenteras separat med skalkontakt i ståltank i två veckor. Efter malolaktisk jäsning blandas de 14 vingårdslägena innan de lagras. Vinet har legat på 1-2 åriga ekfat i ca 12 månader, därefter lagras det minst sex månader på flaska innan det släpps till försäljning. Detta är ett vin jag gärna dricker till Dilammbog piemontese, len tryffelpotatispuré, hyvlad vit albatryffel och fritterad oxmärg.

TASTINGNOTE ‘Färgen är intensivt mörkröd, nästan svart. Doften är markerat fruktig med svarta vinbär som dominerande nyans. Smaken är imponerande fruktig och extraktrik med härlig struktur och fina tanniner. Ett elegant vin med lager på lager av koncentrerat fruktiga aromer som björnbär, viol och rostat kaffe. Kraftfullheten hos detta vin finns med långt in i den uthålliga eftersmaken. Fylligt med frisk frukt och härliga violtoner. Lång delikat avslutning.’ Vinet serverades i glaset Vitis Pinot Noir/Nebbiolo.

THE SOMMELIERS NOTE Det är svårslaget att få njuta en komplex och välgjord Barolo med sensuella toner av röda bär, rosor, choklad och tobak med ett bett som får en att rodna!

Standard

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s