blanc de blancs, Jerry Hall, mono-cru champagne, Okategoriserade, Vertus, VEUVE FOURNY

fredagens blanc de blancs – Veuve Fourny ‘Cuvée du Clos Notre Dame’ – 2002

Efter att ha lämnat in mitt manus och plåtar till artikeln ‘Salon  – the Sthlm Tasting….’ till Livets Goda nummer 65 som publiceras 11 september blir man ju en smula törstig. Efter en stund plockande i vinkällaren föll mitt val på en gammal favorit som min goda dryckesbroder Herman introducerat för mig. Numer missar jag inte möjligheten att fylla på vinkällaren med varje ny årgång av denna sköna ‘mono-cru champagne’.

RICHARD JUHLIN Sedan 1955 har familjen Fourny gjort sin egen champagne. Monique och Charles Fourny gör i dag läckra champagner från sina 6,5 hektar. Biodynamiskt jordbruk, gamla stockar och ekfat är nyckeln till deras snabba framgång. De ekiga och ultraseriösa vinerna från Clos Notre Dame behöver tid på sig! Den timme som genom en slump gavs mig räckte för att visa begynnande storhet i 02:an. Rökig fatighet och koncentrerad organisk skönhet! Nära 4 stjärnor.

På tal om chardonnay:

’Den är Madonna, Prinsessan Diana och Jerry Hall, alla dessa roller på en och samma gång’. Detta är en träffande beskrivning som en engelsk kollega uttryckte det för inte allt för länge sedan. Uppskattad av de flesta vinälskare runt om i världen. Den har tillräckligt med egenskaper för att vara distinkt, men inte tillräckligt för att vara offensiv. Däremot kombinerar den väl terroiren och det nya ekfatets smaker…

VEUVE FOURNY ‘CUVÉE du CLOS NOTRE DAME ‘2002  | 100CH |  Vertus | ca 800 sek |  poäng 86 (90)

TASTINGNOTE ‘En spännande prestigechampagne från 50-åriga vinstockar och 100% gamla ekfat. Årgångens elegans lyser igenom och öppnar upp ett djup av sällsam kraft. Dock lite för stram och lakritsdoftande i nuläget. De här ekiga och ultraseriösa vinerna behöver tid på sig! 

Funderar på om jag skall laga till en av Henrik Norströms klassiker ‘Stekta kantareller, höstmorötter och gravad citron.’ till bubblorna …

I högtalarna? Till blanc de blancs-elegans måste man ju bara lyssna på en av min kvinnlig afavoritsångerskor … Ellie Goulding ‘Your Song’

Standard

Kommentera

