Cristal, Okategoriserade, WineFinders vinbutik

Thank God – It’s Friday … Cristal …

I morgonens SvD läste jag att ‘jobbkrisen bara är i sin början’. Detta till trots verkar det som att klimatet för fine wines är intakt i sverige. Vi har visserligen sett en viss mattning av kinesernas behov av Bordeuaxviner.

Den brittiska vintidningen Decanter skriver att det är en relativt stor sannolikhet för att priserna på ‘Fine wines’ (sk investeringsviner) kommer att öka under 2013. Winefinder är Sveriges största återförsäljare av Bordeauxviner som handlas på den internationella vinbörsen Liv-Ex. Läs mer under fliken ”Investera i vin” på www.winefinder.se

Winefinder vd Ole Nielsen uttalar sig om vin som investering i SvD Näringsliv.

spalsh cristal

I dag såldes två unika buteljer av stora format i Winefinders vinbutik: CRISTAL 1999 på dubbelmagnum och CRISTAL 2002 på Methusalem (6-litersflaska). Fredagens champagne måste således bli Cristal!

Roederers Cristal tillhör eliten bland prestigechampagnerna. Den kombinerar Bollingers och Krugs tunga nötiga Pinotinspirerade stil med Taittinger Comtes de Champagnes njutbara exotiska fruktighet och smörkolasmak. Det enda jag har att invända är att årgångarna kan vara ganska ojämna samt att dosagen tenderar att vara lite för hög för min smak. Det som smärtar en champagneälskare är att 40-50 procent av Cristal dricks upp under föga smickrande omständigheter under de två första åren champagnen kommer ut på marknaden.

Vinmakare är den fantastiske Jean-Baptiste Lécaillon. Alla viner jäser separat by för by på små ståltankar eller små ekfat och reservvinerna lagras på stora ekfat. Dessa sägs ge firmans speciella vaniljtouche. Jag är inte ensam om att undra över om inte vissa viner till prestigevinet Cristal lagrats i dessa fat. För det är just i Cristal man ibland kan upptäcka en nötig, oljig och vaniljsmakande fatlik karaktär. En förklaring till den kolaliknande mognadstonen kan också vara att man använder en stor del av de främsta äldre ekfatslagrade reservvinerna i dosagen.

RICHARD JUHLIN TASTINGNOTE 2002 ‘Mina förväntningar infriades inte riktigt eftersom den spelar i precis samma liga som det vanlig årgångsvinet och Blanc de Blancs denna gång. Sublim och aristokratisk absolut, men inte lika fyllig som årgångsvinet. Underbart feminin elegans redan en månad senare. Honungsdjup och fantastisk.’ RJ 94(97)poäng

RICHARD JUHLIN TASTINGNOTE 1999 ‘Det är sällan jag får tillfälle att i ensamhet njuta en hel flaska, men när jag på arbetsresa slog mig ned ensam på restaurang Continental i Reims och såg att denna nya årgång av Cristal just hade smyglanserats kunde jag inte motstå frestelsen. I timmar satt jag och smuttade tills jag tömt hela flaskan och med ett leende på mina läppar promenerade ut till den mäktigt upplysta katedralen i höstnatten. Kortfattat kan jag summera mina detaljerade intryck med att doften var svag och oförlöst, medan smaken var sagolikt elegant, koncentrerad och klassisk. Tiden kommer att utvisa var vi hamnar i slutändan.’ RJ 95(96)poäng

Standard

Kommentera

