Australien, Bordeaux, sauvignon blanc, Sémillon, Toscana, WineFinders vinbutk

Fyrkantigt, tråkigt och osexigt!

Jag kommer få skit för det här, men jag förstår verkligen inte fenomenet bag-in-box! BiB är i mångt och mycket en enkel och industriell produkt som sällan bjuder på några större nyanser och vars innehåll sällan är dynamiskt nog för att bli poetisk över eller ens behöva diskutera.

En bag-in-box säljs främst pga. alkoholhalten, det låga priset, det klämkäcka namnet eller hör och häpna, dess praktiskhet. Säljs den för det sublima innehållet? Nej, det tror jag verkligen inte, däremot är jag övertygad om att fenomenet bag-in-box bidrar till att folk dricker på tok för mycket i onödan.

Latour120402_1505 (kopia)

Nu vill jag absolut inte lägga någon värdering i att vissa konsumenter tycker om detta. De får tycka att innehållet är välsmakande samt att det är praktiskt i husvagnen eller båten. Om denne vill köpa en kartong så låt dem göra det. Detta måste dock vara den enda produkt då man lovordar förpackningens förträfflighet snarare än produktens egna inneboende kvaliteter. Kan ni tänka er följande: ’Fantastisk mjölk-tetra det här, Bettan! Det är bara att vika ihop den och slänga den i soporna. Men du, styrofoam-förpackningen till oxfilén är underbar, den är ekovänlig och väger nästan ingenting!’ 

Vinet borde ge ett sensuellt uppvaknande för nya vinkonsumenter. Viner av hög kvalitet, även i det lägre prissegmenten, kan öppna nya möjligheter, skapa en känsla av förtjusning och inspirera till självutbildande resor för upptäckarglädjen och det rena nöjet. Det kan addera färg, skönhet och intensitet till livet och kan raffinera de försummade sinnen som doft och smak. Det kan måla upp en sensuell bild av ett avlägset landskap, där den hjälper oss att smaka på kulturer. Även de som inte har tiden eller den monetära möjligheten att göra resan kan dofta och smaka på nya platser på vår jord: i sitt eget kök, en tråkig och regntung torsdagskväll i februari med vinden och regnet slående emot fönsterrutan, efter en långsam och trist dag på arbetet. Kvalitetsviner erbjuder och tillhandahåller bokstavligt talat glädje.

Jag vet detta med säkerhet för jag kommer ihåg viner som gjorde detta för mig i slutet av åttiotalet. Jag kommer ihåg hur jag upptäckte dem en efter en. En glasklar skälvning av en Anjou, den högdragna gåtan i en storslagen Bordeaux, det raffinerade men egendomliga skogslandskapet i Toscana, den svaga men söta anstrykningen från de Spanska slätterna, den bakade salta och järnrika exotismen av Australien. Jag önskar verkligen att andra fick samma möjlighet att utforska vinets mångfacetterade ansikten som inspirerade och förändrade mig.

Latour120402_1506 (kopia)

PS. | Det är homogeniseringen av kvalitet i det stora varumärkena som har gjort vinet till en basvara, en Kellog’s All-Bran eller varma koppen i alkoholform. Viner som dag efter dag ger ’tillräckligt bra kvalitet’ för att berusa men inte inspirera och oftast inte med urskiljningsbar skillnad givet dess ursprung. Följande  två ’kartongviner’ säljs i förpackning om sex eller tolv i lådan. 

SOMMELIERENS FREDAGSTIPS:

VIN NR1 | CHÂTEAU LÉOVILLE POYFERRÉ 2007 | Bordeaux | pris 699 sek | 60% CS, 29% M, 6% PV, 5% CF | PRODUCENTEN I likhet med Léoville-Barton var även Poyferré en gång en fjärdedel av den ursprungliga stora Léoville-egendomen. Denna del köptes av en baron de Poyferré, därav namnet. Slottet har inte samma ägarskapstradition som sina två namnar. Kanske har de många ägarskiftena påverkat även vinets jämnhet. Läget är ett av de bästa i kommunen. Slottet har en stor potential, men det verkar inte som om denna utnyttjats riktigt förrän de nuvarande ägarna, familjen Cuvelier, tog över 1920. När Didier Cuvelier blev ansvarig 1979 satte han igång en omfattande restaurering av både vingårdar, källare och cuvier. P g a stor nyplantering har det tagit lång tid för Didier Cuvelier att visa sin duglighet. På 1980-talet började ryktet vända.

TASTING NOTE ‘Rostade kaffearomer i kubik! Så intressant. Det hade jag inte förväntat mig av denna aningen svaga årgång.  Återigen uppvisar detta vin att den hör hemma i den absoluta toppen. En av de absolut bästa super-seconds som alltid levererar! Som man säger ‘gammal kärlek rostar aldrig’. BJpoints 92-93

VIN NR2 | CLOS DES LUNES ‘LUNES BLANCHES’ 2012 | Bordeaux | pris 139 sek | 7OSE, 30SB 29% | PRODUCENTEN Domainen är belägen i Sauternes, i en av de största terroirerna för vitt vin i Frankrike, Clos des Lunes är en magnifik rullande vingårdplanterade med gamla Sémillon och Sauvignon Blanc-vinodlingar. Genomsnittet på rankorna är 30 år. Domaine de Chevalier är en av de verkligt klassiska egendomarna i Graves. Innan 1986 gjordes vinerna under appellation Graves eftersom appellationen Péssac-Léognan inte kom till förrän 1987. Välstrukturerade Cabernet Sauvignon-dominerade viner med mkt god lagringspotential kännetecknar vanligen Domaine de Chevalier.

TASTING NOTE ‘Druvorna är handplockade vid perfekt mognad och sorteras. Varje vingårdslot skördas på toppen av sin mognad genom hand-plockning, i små lådor. Långsam pressning i en pneumatisk vinepress, utan avstjälkning eller maceration. Débourbage (kall sedimentering) sker genom gravitation. Därefter lagras vinet på den fina bottensatsen med regelbunden omrörning (bâtonnage). Lagrandet sker termoreglerad kar i 6 – 7 månader. Ljusa och glänsande blek guldgul färg. Intensiva och levande aromer av vit persika, litchi och akaciablommor. I smaken är vinet rikt och fruktigt med bra koncentration och klarheten från Sémillon med frisk syra från Sauvignon Blanc. Lång och intensiv fruktig smak som avslutas med fina steniga drag av mineral. Detta är en torr Sauternes likt traditionen med ‘Y’ från Yquem, och ‘R’ från Rieussec.’ BJpoints 90-91

PS. | Just nu finner du i vinbutiken hos Winefinder 102 primörviner från Bordeaux samt 80 Bordeauxer av äldre årgångar.

Standard

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s